Mergeti cu colinda, oameni buni!

De vreo cativa ani incoace, tata si-a facut un obicei curios pentru ziua de Ajun: tine socoteala colindatorilor care-i bat la usa. Are un carnetel cu coperti scorojite, intre filele caruia pune banii de dat (bancnote de cupiura mica, preschimbate din vreme la banca) si unde noteaza cu seriozitate de contabil numarul, etnia (roman sau tigan), varsta (dupa ochi), daca a cantat solo sau in grup si daca-i noua colinda (recunoaste vreo cateva duzini de colinde). La sfarsit, tarziu in seara, cand isi pierde orice speranta ca-l va mai colinda careva, isi trage ochelarii pe nas si le socoate numarul. Sta o vreme pe ganduri, ofteaza scurt, pune carnetelul la naftalina pana la urmatorul Ajun si se duce la culcare.

– Baiete, uite aici cifrele! imi zice-ntr-un an si bate scurt cu palma dreapta-n coperta prafuita. De la an la an colinda din ce in ce mai putini copii, auzi tu? O sa vina vremea cand o sa stau cu urechea lipita de lemnul usii, ca de capacul cosciugului, zice, asteptand sa impunga careva cu destu-n sonerie si sa ma intrebe daca primesc cu steaua…Unuia ca asta o sa ajung sa-i dau atunci cozonac si friptura si 100 de lei din pensia mea, numai ca mi-a colindat…

Zambesc amar stiind ca are dreptate. As fi putut sa-i dau iar explicatii savante, cum incercasem in alti ani, ca-i din cauza ca a imbatranit cartierul, ca-n Romania de azi 7 din 10 sunt adulti in toata firea si e normal sa nu mai colinde (aici mi-ar fi dat un upercut a la Bute, aratandu-mi-l pe Lese si intrebandu-ma de ce-i firesc ca adultii sa nu mai colinde), ca-n Romania se nasc tot mai putini copii de la an la an… ca parintii nu mai au vrere sau vreme sa-si invete beizadelele a colinda, ca asa-s vremurile… dar explicatiile mele nu i-ar fi folosit la nimic, ba l-ar fi scos din tatani. Asa ca am tacut. Tata era martorul unui fenomen care-l intrista profund si ar fi vrut sa poata face ceva…

Definitia colindatorului adevarat dupa Grigore Lese: Daca are 55 de ani, inseamna ca el de 52 de ani umbla tat anul si colinda tat satul – de la varsta de 3 ani. Ala-i colindatorul.

– Mai tii minte, ma-ntreaba parca cu infrigurare, cum stateati la coada sa-l colindati pe popa Ghighi, pe alde Ciopraga, Simion, Buzatu sau pe vaduva lui Bulai, aia de-i mirosea toata casa a zaharicale? Auzi, domnule, stateau la coada la colindat…repeta iar, ca pentru sine tata.

 – Mai tin, zic, cum sa nu tin…si mi-aduc aminte ca exact asa era colinda copilariei mele, cu ploaie, cu ger, cu saracie, cu colac mancat pe ninsoare…Dar nu era vreme in an in care sa fiu mai fericit…N-am incotro si ma vad nevoit sa-l imbunez cumva pe tata:

– N-are cum sa vina vremea aceea, tata, c-o sa te colinde nepotii, zic eu.

– Nepotii ma colinda, ii drept, da’ pe dinauntrul usii, zice. Eu vorbesc de cei care-s pe dinafara…Uite, anul trecut au fost la usa 12, acum doi ani 18, acu tre ani fix 15. Cam jumatate erau copii de rumani, nici unul mai mare de 10-12 anisori, de pe-aici, din cartier. Frumosi, rosii in obraji, da’ vin cu aceleasi colinde… Cealalta jumatate is toti tigani, unii vlajgani in putere, tiganci cu puradeii dupa ei…imbracati mai mult in zdrente, vai de mama lor, da’ vin tot cu alte colinde, de care habar n-aveam…se opreste, de parca ar fi uitat ceva.

– Si inca ceva, zice. Tiganii nu prea canta-n falset…

– Adica nu-s bongai, mestec eu in barbie…

– …si-s primii care vin si ultimii care pleaca…Oare cum o sa fie la anul? ma-ntreaba.

Dau din umeri si tac: o sa vina el si anul in care tiganii o sa aiba monopolul pe colinde…Imi inghit gandul si ma uit pe fereastra.

Azi e Ajunul Craciunului. Tata are bancnotele pregatite. A scos carnetelul de la naftalina, l-a tintuit pe frigider si s-a pus pe ciulit urechile la ce se petrece pe dinafara usii.  Mi s-a parut ca-i vad licarind in ochi o farama de nadejde… Asa ca fac un apel:

Mergeti cu colinda, oameni buni! Si daca v-ati nimerit pe la noi prin cartier, dati o raita si pe la tata!

Acest articol a fost publicat în Datini, obiceiuri, rânduieli, Sub vremi și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Mergeti cu colinda, oameni buni!

  1. CARMEN spune:

    Craciun fericit, cu sanatate si numai bucurii!

  2. Eu unu’ nici nu stiu ce-i mai bine, sa vina doar dupa bani sau sa nu vina deloc…?

De te frige la degete

