Câți ca Huidu mai suntem?

Romania are circa 82.000 kilometri de carosabil si un parc auto de aproximativ 5.000.000 de autovehicule, cu un kilometraj cumulat de 48.000.000.000 km pe an. Fiecare a 10-a victima de pe soselele Uniunii Europene provine din Romania, unde fiecare a 10-a inmormantare se face la o persoana decedata in urma unui accident de circulatie. Cu alte cuvinte, in Romania, accidentele rutiere omoara:

  1 roman la fiecare 3 ore

Cu 142 victime/1.000.000 locuitori, suntem fruntasii UE, dupa lituanieni si polonezi, carora le suflam cu infrigurare in ceafa (sursa: Eurostat).

Cum se provoaca un accident rutier

Una din cele mai bune clasificari a factorilor umani responsabili de producerea accidentelor rutiere a fost publicata in 2000, in European Journal of Epidemiology, de Petridou&Moustaki, care au identificat doua mari categorii de factori cauzali, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung: (i) factori care reduc capacitatea de a reactiona optim in situatii neprevazute din trafic si (ii) factori care moduleaza asumarea riscului in timpul condusului.

Determinanti ai reducerii capacitatii de a reactiona optim in situatii neprevazute din trafic (adaptat dupa Petridou&Moustaki, 2000)

          • Pe termen lung
              1. Lipsa de experienta
              2. Varsta inaintata
              3. Boala/handicap
              4. Predispozitia pentru accident
              5. Alcoolism
          • Pe termen scurt
              1. Somnolenta, oboseala
              2. Intoxicatie acuta cu alcool etilic
              3. Episod bulimic
              4. Stres psihologic acut
              5. Distragerea temporara a atentiei

 Determinanti ai asumarii riscului in timpul condusului (adaptat dupa Petridou&Moustaki, 2000)

          •  Pe termen lung
              1. Supraestimarea capacitatilor proprii
              2. Atitudine de macho
              3. Depasirea frecventa a limitelor de viteza
              4. Incalcarea sistematica a regulilor de circulatie
              5. Comportament indecent la volan
              6. Neutilizarea centurii de siguranta
              7. Pozitie necorespunzatoare la volan
              8. Predispozitia pentru accident
              9. Alcoolism
          • Pe termen scurt
              1. Consum moderat de alcool
              2. Medicamente psihotrope
              3. Infractionalitate
              4. Comportament suicidar sau compulsiv

Conditiile meteo din capul lui Huidu

Conditiile meteorologice invocate de Huidu ar fi trebuit sa-l determine sa fie mai prudent, sa adapteze viteza la conditiile de drum, mai ales ca se gasea pe acelasi tronson unde fusese amendat cu numai doua luni in urma, cu 6 puncte si amenda pentru depasirea cu peste 50km/ora a vitezei legale admise.

Lasam pe seama politiei sa investigheze factorii cu efecte pe termen scurt care l-au facut pe Huidu sa provoace accidentul de duminica. Daca ne uitam, insa, la factorii cu efecte pe termen lung din clasificarea Petridou&Moustaki  si la cazierul carcotasului, vedem ca Huidu, desi aparent nu avea nici unul din factorii mentionati in prima categorie, in schimb e recidivist cronic la capitolul asumarii riscului in timpul condusului, unde a bifat, constiincios, mai mult de jumatate din factorii care promoveaza un comportamentul riscant pe sosea. Antecedentele sale infractionale din trafic o demonstreaza cu prisosinta: potrivit IGP, in ultimii 12 ani, a avut 14 sanctiuni, din care 2 cu suspendarea carnetului pentru trecerea pe culoarea rosie si respectiv depasire neregulamantara. Cate or mai fi fost trecute cu vederea de catre politisti, numai pentru ca era vedeta TV…

Sosele mai sigure de maine?

Tripla nenorocire provocata de Huidu e binevenita dintr-un singur punct de vedere : va determina participantii la trafic (inclusiv pe miile care se stiu cu musca pe caciula) sa fie mai prudenti la volan in zilele ce urmeaza. Vor fi mai putine accidente rutiere, in primul rand pentru ca Huidu e persoana publica iar napasta pe care a produs-o acelor nevinovati si propriei familii a devenit, datorita publicitatii inerente,  prilej national de reflexie. Soselele vor fi un pic mai sigure saptamanile urmatoare, dupa care, incet, incet, lucrurile vor reveni pe fagasul lor (a)normal.

Huidu, carcotas cu bunele maniere in trafic si recidivist cronic, si-a distrus viata, in primul rand prin atitudine, aceeasi atitudine care tabaceste, din nefericire, inca multe scaune de sofer din tara romaneasca. Se cere acut, dureros, o schimbare, care nu poate sa vina nici prin programe de siguranta a traficului de la UE, nici de la Politie Rutiera, ci de la sofer. Pana atunci carosabilul isi va cere zilnic, cu incapatanare maladiva, obolul de 8 suflete.

In loc de concluzie

Ironie a sortii sau nu, ultimul film „bun” pe care l-a vazut Huidu inainte de accident s-a numit chiar Crash.

Acest articol a fost publicat în Sub vremi și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Câți ca Huidu mai suntem?

  1. balbeck spune:

    Da,am intrat pe blogul sau.Vazuze „Crash”.
    Eu nu cred ca acei soferi se vor potoli.Ar fi bine.Dar probabil considera ca lor nu are cum sa li se intample asa ceva.

  2. nedormitul spune:

    contravenţiile pe care le-a avut huidu în trafic înainte de accident sînt contravenţii, nu infracţiuni. infracţiuni sînt alcoolemia și accidentele cu victime. sigur, asta nu-l disculpă sub nici o formă.
    aş mai adăuga la cele scrise mai sus, faptul că principalele artere naţionale acoperă undeva la 2000 de km, din aceştia doar vreo 400-500 fiind în regim de autostradă sau cu minim două benzi pe sens. restul drumurilor sînt aglomerate ocazional (ore de vîrf, zile de vîrf în preajma sărbătorilor, etc.). foarte puţine oraşe mari au o centură ocolitoare rapidă, eficientă.
    nu aş blama nervozitatea şoferilor şi tendinţa de a accelera. drumurile noastre sînt structurate pentru un trafic de anii 70, în timp ce maşinile şi nevoile de circulaţie au crescut de cîteva ori de atunci. restricţiile de viteză sînt făcute chiar pentru condiţii de drum prost, cu vizibilitate redusă, cum au fost cele în care s-a produs accidentul lui huidu. astfel, curbe care „pe uscat” ar suporta şi 70 km/h, pe drum umed sînt foarte periculoase, chiar pentru maşini cu control electronic al tracţiunii.
    asta, repet, nu îl disculpă pe huidu şi, mai mult, tind să cred că minte (dacă e să virezi spre stînga şi derapezi, maşina se întoarce înspre stînga, dar traiectoria este înainte, deci ar fi trebuit să ajungă pe acostament, nicidecum pe contrasens).
    însă poliţia, cnadnr şi arr-ul fac nişte statistici cu punctele şi drumurile nevralgice, cele în care se produc multe accidente. pe lîngă construcţia de autostrăzi, autorităţile ar trebui să gîndească şi soluţii eficiente de decongestionare a traficului. din păcate, acest lucru se întîmplă numai după ce se produc multe tragedii.

  3. TITI spune:

    CINE ESTE HUIDU? UN GOLAN, UNU CARE SE CREDE MARE SMECHER DA BUCALE SI CARE ACUM A LUAT-O IN FREZA. II UREZ MULTI ANI LA PUSCARIE. (MA CAM INDOIESC CA O SA-I IA} DAR SPER SI II UREZ SA AIBA COSMARURI CU CEI TREI OAMENI MORTI DIN CAUZA SMECHERIEI LUI. UN FANFARON SANCTIONAT DE 18 ORI PENTRU INCALCAREA REGULILOR DE CIRCULATIE. CE CAUTA PE DRUMURILE PUBLICE ACEST ‘HANDICAPAT MINTAL”? MA BAIATULE – DUTE LA OSPICIU ACOLO-I LOCUL TAU. SI-TI VA FI MORMANTUL INCORONAT CU…………

  4. joja spune:

    prilej de reflectie

  5. redsky2010 spune:

    acum dupa ce faptul e consumat, putem face destule teorii. indiferent cate legi aspre se vor da in tara asta, sunt respectate doar de cei carora nu le permite buzunarul sa le forteze. pt restul, nu exista legi. cred ca tine de educatie, de natie, de zona balcanica, de grandomanie si de imitatie.

  6. Dacă nu vedea Huidu ”Crash” nu l-aș fi cunoscut pe Titi.

  7. octavpelin spune:

    HUIDU TREBUIE SA PLATEASCA PENTRU CEI 3 MORTI,TREBUIE SA FACA INCHISOARE,DAR NU DIN CULPA,CI OMOR CU INTENTIE,o zi linistita!

  8. nedormitul spune:

    nu, omorul este din culpă, însă există circumstanţe agravante. şi ar mai trebui discutată şi culpa penală a medicului de familie care l-a lăsat să conducă în halul ăsta (sînt convins că după accidentul de anul trecut a fost măcar o dată la medicul de familie).

  9. dadatroll spune:

    Pai mai este Mircea Badea si Gainusa. Si Teo dela Cafe Deko numa ca ala face poanten picioare.

  10. Vlad spune:

    Si eu merg pe o responsabilizare mai accentuata a soferului, responsabilizare care din pacate nu se face cu pedepse mai mari ci se face cu educatie.

De te frige la degete

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s